یاداوری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



نقشه کشی صنعتی همان زبان تکنیک یا زبان صنعت است. زبانی که تراوش فکر مهندسان و طراحان را به تصویر می کشد .مهارت نقشه خوانی و نقشه کشی در مهندسی مانند سواد خواندن و نوشتن می باشد. نقشه کشی در حقیقت نوعی زبان محاوره در علوم مهندسی می باشد که اطلاعات مورد نیاز از یک قطعه، ماشین، سازه و یا یک طرح را به روشنی و بدون ابهام بیان می کند. این اطلاعات شامل شکل هندسی، نحوه قرار گرفتن و اتصال اجزاء مختلف، مشخصات فیزیکی و هر گونه اطلاعات ضروری می باشد.

 

نقشه کشی علمی است که در سطح بین المللی به زبان زنده و گویای صنعت مشهور است و به انحاء مختلف در فرآیندهای تولیدی و صنعتی نقش مهمی ایفا نموده و یکی از نشانه های رشد ‌صنعتی سالانه هرکشوری، حجم نقشه‌های ترسیمی‌آن است. در این رشته می توان با برخورداری از علوم پایه، تجسم اجسام، خلاقیت،  نوآوری، یاری ‌تکنولوژی ‌و‌ با‌ الهام از هنر نقشه‌کشی به طراحی قطعات مختلف صنعتی دست یافت . بنابراین هر مهندس لازم است که به این زبان مسلط باشد و بتواند به راحتی از طریق آن به تبادل اطلاعات با سایر مهندسین بپردازد. حداقل مهارت مورد نیاز برای یک مهندس، نقشه خوانی است و البته توصیه می شود که نقشه کشی را نیز، نه لزوما بطور حرفه ای، بداند. هر مقدار تسلط به نقشه خوانی و نقشه کشی بیشتر باشد، شخص سریعتر و راحت تر می تواند ایده های خود را به دیگران منتقل کند و ایده های دیگران را درک کند.

 

درحقیقت نقشه، حاوی تمام اطلاعات اعم از اندازه قطعه ،جنس قطعه، مقدار پرداخت سطح قطعه و یا هر سوال دیگری که ممکن است برای تراشکار هنگام تراش قطعه پیش بیاید، می باشد(بنابراین نتیجه می گیریم که یک تراشکار حرفه ای نیز باید علم نقشه کشی را بلد باشد)

 

درواقع می توان گفت که نقشه کشی در صنعت مانند پلی است که دفاتر طراحی را با کارگاه های ساخت و تولید مرتبط می سازد.

 

هدف این دوره تربیت کارشناس علمی ـ کاربردی در رشته نقشه کشی صنعتی است که بر اساس نظام مهارتی آموزشهای علمی ـ کاربردی شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری طراحی و تدوین شده است. کارشناس (علمی ـ کاربردی) نقشه کشی صنعتی فردی است که دانش و مهارتهای لازم را در زمینه های طراحی و نقشه کشی به منظور اجرا در طرحهای مختلف را فرا گرفته است.

 

بدیهی است اجرای این برنامه و تربیت نیروی انسانی کارآمد در این رشته می تواند گام موثری در امر پیشرفت، تقویت و بهینه سازی تولیدات صنعتی گردد.

 

آینده شغلی و علمی فارغ التحصیلان:

 

برای کسانی که مهارتهای لازم را در بخش هــای مختلف این رشته بدست آورند بازار کار خوب و مطلوبی در سراسر ایران خصوصاً در کارخانجات صنعتی کارگاههای صنعتی، و کلیه شهرهای با جمعیت از متوسط به بالا وجود دارد و امکان احداث کارگاههای کوچک شخصی نیز بسیار آسان است البته لازم به ذکر است که هنرجویان این رشته نباید به دیپلم اکتفا کنند. هنر جویان این رشته می توانند در دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در دانشــگا ههای داخل و خارج کشور و آموزشکده های فنی در گروه مکانیک سیالات و انرژی به ادامه تحصیل بپردازند.

 

فراگیران پس از گذراندن دوره کارشناسی ناپیوسته این رشته توانایی احراز مشاغل زیر را کسب می نمایند:

 

طراحی و تهیه نقشه مکانیزمهای مختلف (قالبها، قیدها، ماشینها، قطعات صنعتی، و غیره)

نقشه برداری صنعتی (مهندسی معکوس)

نقشه کشی صنعتی (استفاده از نرم افزارهای مختلف جهت تهیه نقشه های صنعتی)

تهیه اسناد و مدارک فنی

آموزش پرسنل تحت سرپرستی

بازرسی و کنترل

برخی از مشاغلی که فارغ­التحصیلان این رشته می­توانند در آن مشغول به کار شوند عبارتست از:

 

مسئول اداره دفاتر فنی و نقشه کشی

طراح مکانیزم، قالبها، قیدها، ماشینها و غیره

نقشه کش پیشرفته

طراح قالبهای صنعتی

مسئول کنترل و اندازه گیری های هندسی و کیفیت سطوح

 ضوابط و شرایط ورودی ها:

 

مطابق قوانین و مقررات دانشگاه جامع علمی و کاربردی، فارغ التحصیلان کلیه رشته های مقطع کاردانی می توانند جهت مقطع کارشناسی این رشته ثبت نام نمایند، ولی پذیرفته شدگان رشته های غیر مرتبط می بایست یک سری دروس جبرانی را در ابتدا به همراه سایر دروس مربوطه اخذ نمایند. طبیعتاً فارغ التحصیلان رشته های برق (کلیه گرایشهای مقطع کاردانی) و مکانیک در این رشته مسیر ساده تری را در پیش رو خواهند داشت.

 

طول دوره و شکل نظام مهارتی:

 

حداقل طول دوره در این مجموعه دو سال است و برنامه های درسی آن برای چهار نیمسال برنامه ریزی شده است. طول هر نیمسال ۱۶ هفته آموزش کامل است. زمان هر واحد تئوری ۱۶ ساعت، آزمایشگاهی ۳۲ ساعت و کارگاهی ۴۸ ساعت می باشد.





:: برچسب‌ها: گروههای شغلی نقشه کشی صنعتی , زمینه شغلی نقشه کشی صنعتی , کار رشته نقشه کشی صنعتی , تعریف کلی نقشه کشی صنعتی , نقشه کشی صنعتی ,
:: بازدید از این مطلب : 1314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : mehdi
ت : سه شنبه 13 مرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');